Elsparkesykler har blitt et populært fremkomstmiddel i norske bygater. Men siden nyttår har det kommet nye regler, og sjåfører som vil ut på tur er dermed pålagt å ha en ansvarsforsikring. Det gjelder ikke bare de populære sparkesyklene, men også andre små, elektriske kjøretøy.
Her er noen av de viktigste endringene og reglene for elektrisk sparkesykkel:
Frem til 2023 var det mulig å kjøre elsparkesykkel uten egen forsikring. Da var også skader dekket av innboforsikringen, men i takt med at gatene fylles opp med disse små, elektriske kjøretøyene, har også behovet for en egen type forsikring meldt seg.
Nå må eiere ha en egen ansvarsforsikring for å kjøre ståhjuling, elsparkesykkel og lignende. Har du ikke det risikerer du bøter og at kjøretøyet blir beslaglagt.
Få tilbud fra ulike forsikringsselskaper
Gratis og uforpliktende
I samarbeid med Tjenestetorget
Det er ingen hemmelighet at disse elsparkesyklene er involvert i en god del ulykker. De nye ansvarsforsikringene dekker derfor mer enn det innboforsikringen tidligere gjorde, inkludert skader på mennesker og ting man kolliderer med, i tillegg til føreren selv, såklart.
Forsikringen er begrenset til såkalte “lovlige brukere” – som i praksis betyr familiemedlemmer og venner som har fått tillatelse til å bruke kjøretøyet, som er over 12 år.
Det den derimot ikke dekker er ulovlig bruk, slik som kjøring i beruset tilstand. De dekker heller ikke tyveri (det er her innboforsikringen din kommer inn i bildet) og ulovlige elsparkesykler som går raskere enn 20 kilometer i timen kan naturligvis ikke forsikres. En annen viktig begrensning er at forsikringen bare gjelder i Norge. Tar du den med til utlandet kan det gjelde egne regler.
I tillegg til tyveri dekker innboforsikringen fortsatt skader på selve kjøretøyet. Det betyr at du kan droppe egen kaskoforsikring.
Største delen av personene skadet på elektrisk sparkesykkel var menn i aldersgruppen 25-34 år, utgjørende 23,9 prosent av alle skader.
Totalt sett stod menn for 60,7 prosent av alle skader relatert til elektrisk sparkesykkel i perioden mars 2019 til august 2020. Fra våre data kan vi også se at barn under 12 år utgjør 2,4 prosent av det totale antallet skader.
Interessant nok viser våre funn at jenter ble noe mer skadet i ulykker med elektrisk sparkesykkel (3,4 prosent) enn gutter (1,8 prosent). Les mer på Tryggtrafikk.no
Å lete seg frem på egenhånd kan være både kjedelig og tidkrevende. Du vil jo tross alt ut å kjøre på den nye elsparkesykkelen din, ikke sitte foran en skjerm på jakt etter en billig ansvarsforsikring.
Med Fornye.no er jobben derimot raskt unnagjort. Hos oss kan du nemlig sammenligne forsikringer fra alle selskapene, få tilbud og la tilbyderne konkurrere om deg og ditt nye fartsvidunder. Så da var det ikke så kjedelig likevel, da!
Kjør forsiktig og god tur!
Send meg en e-post med pengebesparende tilbud og eksperttips
Les mer om Personvern