Dette bør du vite før du bestiller mobilabonnement til barna
Les mer
8 MIN LESETID
Oppdatert 3. juli 2024
Mobiloperatører har i senere tid begynt med mobilabonnement ment kun for barn og unge. Den største faren har alltid vært at de yngste i familien blir ekstrafakturert betydelig, uten at de selv var klar over det.
Det finnes flere mobiloperatører i dag som tilbyr mobilabonnement for barn. Fornye.no gir deg nå en god oversikt over hvilket mobilabonnement som egner seg best for de minste i familien.
Barn og unge bruker mye mobildata, derfor tenker vi det passer og komme med en anbefalling på hvilket mobilabonnement vi mener er best for barn og unge. IceUng Max hos Ice.net gir deg 100 GB. Med dette mobilabonnementet kan du dele opptil 10 GB hver måned, hastighet på opptil 100 mbit/s og du får Netflix basis inkludert!
IceMax
IceMax
Hver måned
Månedspris
Streaming
Med Netflix inkludert
Kun privatabonnement
Få tilbudet
Samarbeid
Ingen samarbeid
Les mer
Er du under 29 år? Da koster IceUng Max 349 kr/mnd ->
Ice.net tilbyr det eneste gratis mobilabonnementet på markedet, kjent som ICE Junior. Dette abonnementet er spesialdesignet for barn under 13 år og gir dem 1 GB data som kan brukes i ICE sitt eget nettverk. Med ICE Junior kan barna ringe tre utvalgte nummer i Norge, og abonnementet inkluderer kostnadskontroll for å unngå uventede utgifter. Det er verdt å merke seg at ICE Junior ikke kan brukes i utlandet, noe som gir ekstra trygghet for foreldre.
IceJunior 1 GB
IceJunior 1 GB
Hver måned
Månedspris
Ring 3 utvalgte nummer
Kostnadskontroll
Få tilbudet
Samarbeid
Ingen samarbeid
Les mer
Ice.net tilbyr også ICE JuniorPluss, et rimelig mobilabonnement for barn til kun 50 kr per måned. Dette abonnementet inkluderer 1 GB data, fri tale og SMS i Norge, samt kostnadskontroll for å sikre at barna ikke overskrider planlagte utgifter. Som med ICE Junior, kan ikke ICE JuniorPluss brukes i utlandet, noe som gir foreldre ekstra trygghet og kontroll over mobilbruken. Sjekk ut IceJunior Pluss ->
Under har vi lagt med en liste som viser andre kjente mobilavtaler, disse avtalene kommer kun med Telenor og Telia dekning.
Barn i alle alder begynner tidlig med mobiltelefon, men hvilken alder er passende? Et diskusjonstema som går igjen og igjen blant foreldre, men heller ingen som har noe fasitsvar på.
At mobilbruken blant unge barn øker, er det ingen tvil om. Tall fra Medietilsynet fra 2018 viste til at hele 87% av barn mellom 9 og 11 år har egen smarttelefon. Vi har ingen solide tall for 2024 og vise til, men med veksten sett tidligere
(67% fra 2014) kan vi regne med at 90% av barn i denne aldersgruppen har egen mobiltelefon i 2024.
Nå som barnet ditt har fått seg smarttelefon trenger man også et mobilabonnement.
Her er det mange ulike mobiloperatører som tilbyr spesifikke tilbud til barn under 18 år eller yngre.
Viktig og bemerke seg at disse mobiloperatørene har også inkludert sperrer på mobilabonnementet, slik at du som foreldre ikke opplever skrekk fakturaer.
Sjekk testen: Beste mobilabonnement
Her finner du noen gulltips til hva du bør se etter før du velger mobilabonnement for barn:
Juridisk eier og bruker: Barn kan som regel ikke være juridisk eier av eget abonnement, men vanligvis er det de foresatte som som er juridisk eier og de yngste er oppført som bruker. Spør operatøren din om du lurer mer om dette.
Sperr for dyre tjenester: Det kan gå fort i svingene dersom barnet ditt får et mobilabonnement. Her kan det sperres for kjøp via mobilabonnement. Dersom du har Telenor mobilabonnement kan deres barn registere et kjøp direkte i app store som blir fakturert på telenor regningen, vær obs på dette.
Datakontroll/kostnadskontroll: De fleste mobilabonnement har forhåndsaktivert datakontroll og kostkontroll. Kort forklart sørger dette for at man ikke kan bli ekstra fakturert dersom du bruker opp inkludert datamengde.
Reservasjoner: Hos alle mobiloperatører i dag kan du spørre om å reservere telefonnummeret mot nummeropplysningen, tilfelle noen søker opp nummeret til minstemann så dukker ingenting opp.
Dette er vel den som har fakturert de Norske hjem mest de siste årene. Mange glemmer og legge til en sperre for datakontroll for mobilabonnement. Dette kan bli dyrt, spesielt om du lar Ole på 11 år bruke YouTube etter han har oversteget grensen.
Vanligvis finnes det en maksgrense på fakturering, som ligger på 399 kroner som de fleste mobiloperatører. Det betyr at etter du har gått over grensen din, så koster 1 MB mobildata 1,99 kroner. Og hvis du tenker at en YouTube video på 3 minutter i full HD bruker nesten 200 MB. Ja, da blir det fort dyrt.
Så vi anbefaler på det sterkeste og legge til datakontroll, både på deres mobilabonnement og for deres barn. Dette kan gjøres via applikasjonen de ulike mobiloperatørene tilbyr eller ved og ringe kundeservice.
Det kan være en kjempe god ide og sperre for bruken av innholdstjenester på mobilabonnement til deres barn. Her vil det bli lagt en sperre slik at dyre SMS – tjenester og telefonnummer ikke kan brukes. Det betyr at barnet deres kan ikke stemme på norske talenter 20 ganger, eller ringe dyre nummer for 50 kroner i minuttet.
De fleste mobiloperatører lar deg legge på disse sperrene selv i deres applikasjon som tilbys via App Store eller Google Play for Samsung telefoner. Hvis du vil være på den sikre siden, kan du alltid forhøre deg med kundeservice og be de legge på denne tjenesten selv. Eller bestille et mobilabonnement for barn, der disse sperrene er allerede lagt til.
Slike sperrer gjelder for femsifrede nummer, 815- nummer som er dyre og spesielt opplysningstjenester som 1881 som fort kan koste dere en formue.
Det kan være smart og skjule barnet deres for opplysningstjenester. Da slipper de og få ukjente anrop fra andre personer, selgere eller personer som ringer de med en feiltagelse.
Ved og ha mobilnummeret til barnet tilgjengelig på opplysningstjenestene kan de motta anrop telefoner som egentlig var ment til pappa eller mamma, så vi vil anbefale at disse skjules på nett.
De fleste operatører tilbyr denne sperren over applikasjonen de tilbyr, men vi vil alltid anbefale at du spør kundeservice om og gjøre denne jobben for deg. Slik at du er sikker det blir gjort.
Når du registrer et mobilabonnement får du valget om å velge bruker eller juridisk eier. Juridisk eier er personen som har endringsrett og ansvaret for mobilabonnement, denne personen er ansvarlig for faktura og må være over 18 år.
Bruker har mobilabonnement registrert under juridisk eier. Et eksempel kan være Mamma som er Juridisk eier, og sønnen Ole som er bruker på familie løsningen deres.
I 2024 går dette veldig på automatikk når du velger mobilabonnement, men det er viktig og dobbeltsjekke at bruker og juridisk eier er korrekt. Grunnen til dette er fordi det er juridisk eier som kan kjøpe ekstra datapakker, og gjøre melde om endringer på mobilabonnement.
Om Ole går tom for datapakke, og han er juridisk eier kan han selv kjøpe mer data ved og sende en SMS til mobiloperatøren. Det kan fort bli en dyr affære. I dag tilbyr mobiloperatører som Ice.net, Telenor og Telia kontrolltjenester som lar deg som juridisk eier få en SMS varsling når Ole går tom for mobildata, dette har man også kontroll over på applikasjonen som tilbys av de ulike operatørene.
Her kan du puste litt ut fordi mobiloperatører har inkludert bruken i EU og EØS for dine barn også. Altså, hvis du reiser til Gran Canaria og Ole på 11 år skal surfe på YouTube, går det helt fint. Han bruker mobilabonnement i hele EU akkurat som han skulle gjort når han var i Norge, uten ekstra kostnader.
En liten fallgruve vi har notert oss er utenlandssamtaler. Hvis du er i Norge og ringer til land som er i EU, vil dette påløpe seg ekstra kostnader. Mange tror at det er også inkludert siden det skrives om fri bruk i EU og EØS, men det er kun hvis du er innenfor den sonen.
Om Ole ringer til Gran Canaria fra Oslo, blir det dyre minuttpriser, dette kan du også legge en sperre for. Enten via applikasjonen operatøren tilbyr eller via direkte kontakt med kundeservice.
Hvis du reiser til land som er utenfor EU og EØS, finnes det egne pakker du som juridisk eier kan bestille for dine barn. Dette går vanligvis inn i forskjellige soner mobiloperatøren har delt opp, og satt en spesifikk kostnad for. Her anbefaler vi at du forhører deg med mobiloperatøren om du reiser utenfor EU og EØS, og dine barn trenger og bruke mobilen aktivt.
Barn elsker og streame musikk når de bruker mobiltelefonen sin, noen mer en andre. Vanligvis ville tjenester som Spotify og Tidal brukt mye mobildata.
Nå kan du få inkludert Music Freedom i mobilabonnement til deres barn. Music Freedom lar dine barn høre på så mye musikk de ønsker via disse tjenestene uten og bruke mobildata. Det er viktig og huske på at hvis barnet er tom for mobildata, vil ikke tjenesten fungere pga av nettnøytralitet. Men om du har 1 GB inkludert, og bruker Spotify vil ikke det påvirke det du har igjen.
Dette er en god tjeneste som tilbys av ulike mobiloperatører, spesielt for barn som streamer mye musikk på mobilen. Se listen over for hvem som tilbyr music freedom.
Innholdsfortegnelse