De siste årene har det det desverre blitt mer og mer telefonsvindel i Norge. Hvem står bak? Det vet ingen foreløpig. De kriminelle blir stadig mer og mer kreative når det kommer til og lure til seg nye ofre. I denne guiden skal vi lære deg hvordan du kan se hva som er telefonsvindel og holde deg unna.
Les mer
8 MIN LESETID
Oppdatert 3. juli 2024
Svindlere bruker i økende grad SMS-tekster og meldingsplattformer for å finne potensielle ofre de kan svindle.
Svindlere blir mer og mer sofistikerte med sine forsøk for og stjele pengene dine eller identiteten din. De kan bruke teknologi kjent som «spoofing» for å få det til å se ut som tekstmeldingene deres kommer fra troverdige leverandører du kjenner til.
Fra tradisjonelle plattformer som standard SMS til Facebook og WhatsApp – Svindlerne prøver det meste.
Svindlere bruker mer utspekulerte metoder, men det betyr ikke at man er tom for håp. Se opp for uventede meldinger, SMS-er fulle av skrivefeil, mistenkelige lenker og meldinger som ber deg om personlig informasjon, rett og slett meldinger som ser rare ut.
Her er noen ting du bør se etter når du tror du kan ha mottatt en svindelmelding.
Får du en tekstmelding fra Bring eller Telenor med masse skrivefeil? Da kan man fort tenke seg at dette er telefonsvindel.
Vanligvis prøver telefonsvindlere og lokke deg inn på en lenke som ser veldig mistenkelig ut i tillegg, veldig få svindler sier noe ord, uten og legge med en link.
Å klikke på en svindlers lenke kan føre til at telefonen får virus som kan stjele informasjonen din. Ikke nok med at din informasjon blir stjålet, mange svindlere kan sende meldinger til dine nærmeste for og utgi seg for og være deg.
Slik blir det en domino effekt ut av, du blir svindlet, deretter blir et familiemedlem svindlet. Slik går runddansen.
Derfor skal du aldri klikke på en lenke som kommer fra en ukjent person, eller en melding du mistenker kan være svindel.
Du tror kanskje å svare er en god måte å bli kvitt svindleren på. Eller kanskje du allerede har funnet ut at det er en svindel og vil fortelle dem og ryke og reise, ikke gjør dette.
Ved å svare på en svindlers tekstmelding gir du dem beskjed om at telefonnummeret ditt er i bruk og aktivt. Dette kan føre til fremtidige svindelforsøk. Blokker nummeret, skjermbilde meldingen, slett den og rapporter den.
Selv om telefonsvindel ikke er høyest på politiet sin prioritets liste vil vi anbefale deg og rapportere dette. Dette kan faktisk resultere i at telefonnummeret til svindlerne blir blokkert, og du kan hjelpe mange andre mot og ikke bli svindlet.
Har du noen gang mottat en melding fra banken din som spør deg om personlig informasjon? Disse svindelmetodene er kanskje ikke de mest populære, men de finnes. Dette er typiske spørsmål svindleren spør om:
Ber der overføre penger
Spør deg om BankID detaljer
Vil ha spesifikke detaljer om banken din (Rart, siden de er fra banken?)
Ber deg klikke inn på lenke som ikke er relevant til banken din
Ber deg om nettbank informasjon som passord og logg inn
Denne svindelmetoden er kanskje den letteste og se er svindel. Kanskje du forventer en pakke fra Bring eller Posten? Plutselig får du en tekstmelding fra Posten med masse skrivefeil som ber deg logge inn på en lenke.
Ikke gjør det, Posten ber deg aldri logge inn på noen andre sider en Posten.no. Samme med Bring.no og andre leveringstilbydere av post i Norge.
Du vil legge fort merke til om tekstmeldingen er ekte eller ikke, du ser dette på Telefonnummeret, skrivefeil og en lenke som ser særdeles utrygg ut.
Veldig lik svindelen vi nevnte ovenfor ber denne versjonen deg om og laste ned en app. Denne appen vil skade telefonen din med farlig programvare som stjeler informasjonen din. Disse appene er ikke er ekte apper som finnes i Google Play eller App Store. Så det burde være det første kjennetegnet på at dette er svindel.
Får du en ukjent tekstmelding, fra et rart telefonnumer, med masse skrivefeil og en link som ser rar ut? Ikke klikk på den. Ta screenshot av meldingen og blokker nummeret. Du kan også rapportere svindelforsøket til Politiet.
Innholdsfortegnelse