Som et datterselskap av Knif Trygghet har Ibis Forsikring tatt en alternativ retning i forsikringsmarkedet, der verdier og etisk drift står sentralt i forretningsmodellen. Selskapet har etablert seg med en tydelig profil rettet mot ideelle organisasjoner og deres tilknyttede medlemmer, med rabattordninger som gjenspeiler dette fokuset. De stabile prisene og spesialtilpassede løsningene for frivillig sektor viser at Ibis har funnet sin egen vei i et marked dominert av store kommersielle aktører. Men bak denne verdibaserte fasaden avdekker kundetilbakemeldinger flere svakheter, særlig innen kommunikasjon og responstid på henvendelser. Den middels kundetilfredshetsscoren på 3,2 av 5 stjerner antyder at det er en vei å gå før serviceopplevelsen matcher selskapets idealistiske målsetninger. For kunder som deler selskapets verdigrunnlag og har tilknytning til deres samarbeidsorganisasjoner, kan Ibis representere et meningsfullt valg. Men man bør være forberedt på at den daglige kundeopplevelsen kan kreve mer tålmodighet enn hos de større aktørene.