Når det gjelder bedriftsabonnement, kan utkjøp være et viktig begrep å lære seg. Utkjøp på bedriftsabonnement betyr at en annen mobiloperatør kan kjøpe ut din nåværende bindingstid og flytte deg over til dem, uten at du betaler bruddgebyr.
Skrevet av Dennis Kotlenko
I bedriftsmarkedet på mobilabonnement går bindingstid på en runddans som aldri tar slutt. Nesten alle bedriftsoperatører har en avtaletid på 24 måneder når du signerer en ny avtale hos dem. Ofte tilbyr bedriftsleverandører også en pris uten bindingstid som er høyere, men velger du og binde deg operatøren friste med en lavere pris.
Hvis du har bedriftsabonnement med bindingstid og bryter avtalen uten at utkjøp er involvert vil du måtte betale et bruddgebyr. Dette bruddgebyret koster vanligvis 3 000 kroner pluss moms (3 750 kr inkl. mva).
Men dersom du får et tilbud fra en annen mobiloperatør og de kan tilby utkjøp, vil du kunne bytte mobiloperatør uten å betale bruddgebyret.
En annen ting du også burde være obs på er at du selv må betale bruddgebyret fra egen lomme, deretter vil mobiloperatøren kreditere eller utbetale hele beløpet på konto for deg.
Så sørg for at du kan dekke bruddgebyret før du vurderer et bytte, spesielt hvis du er ansvarlig for mange bedriftsabonnement da kostnaden fort kan bli høy.
Les også: Bedriftsabonnement best i test
Før du velger og takke ja til en ny avtale på bedriftsabonnement burde du være obs på dette:
Dennis Kotlenko er en erfaren veteran innen mobil- og salgsbransjen. Med en imponerende bakgrunn som tidligere salgssjef i en av Norges største mobiloperatører, besitter han en grundig innsikt i mobilbransjen.
Send meg en e-post med pengebesparende tilbud og eksperttips
Les mer om Personvern