Med våre 10 enkle steg løser vi ditt internettproblem raskt.
Det første vi anbefaler er at du restarter ruteren eller modemet ditt. Hvis ikke det fungerer bør du sjekke om bredbåndstilbyderen har driftsproblemer. Hvis ikke de har det kan problemet ligge fra sentralen og inn til boligen din.
La oss se på hvordan du kan løse internettproblemet med 10 enkle steg.
Av og til kan bredbåndsleverandøren din ha driftsfeil. Det vil da påvirke bredbåndet ditt, og det er ikke noe du kan gjøre. Her har du en liste over driftsmeldinger hos ulike leverandører.
Av og til kan du løse internettproblemet med en enkel restart av modemet eller ruteren.
Slik gjør du det:
Det kan ofte være WiFi som har problemet. Måten vi finner ut av dette på er og koble en Ethernet kabel direkte inn i modemet (Vanligvis en av de gule inngangene bak) og direkte inn i PC-en din.
Se om du kan koble deg på nett med en annen enhet, det kan være PC-en din eller enheten din som har et teknisk problem.
Hvis du har et gammel modem eller internett kabel kan utstyret være skadet. Sjekk om enheten lyser på «POWER» og «Internett». Hvis de lyser er det bra, da kan vi dobbeltsjekke kabelen, er det noen skader på kabelen?
Hvis du har Windows eller Mac kan du kjøre et program som lar deg avdekke problemet med bredbåndet. Les mer om hvordan du kan kjøre problemløser programmet her
Hvis det virker som du er koblet på nett, men du kommer ingen vei. Da kan dette komme av at PC-en din har for svak WiFi signal. Prøv og flytt modemet nærmere PC-en din.
Sørg for at alt av programvarer er oppdatert på utstyret ditt, enten om du har Mac eller Windows. Av og til kan slike problemer også løse seg med at du oppdaterer nettverkskort-driveren.
Dette er ikke noe vi anbefaler, men det kan gjøre susen til tider. Å slå av antivirusprogramvaren gjør systemet mer sårbart for skadelig programvare og cyberangrep. Likevel er antivirusprogramvaren en viktig kobling mellom enheten og internett. Muligheten for et problem her er ofte verdt å undersøke etter å ha prøvd alle de andre stegene.
Har du prøvd alt og ikke kommet noe vei? Da kan vi anbefale på det sterkeste og ringe direkte til din leverandør av bredbånd for og spørre dem hva problemet er.
Siden alt i dag går over internett er det ikke bare en liten krise når internett hjemme slutter å fungere. Arme råd er dyre når barna plutselig ikke får spilt Play Station med vennene sine, eller tenåringen ikke får inn siste Snapchat.
Fortvil ikke, vi skal her ta deg gjennom prosedyren for hvordan du kan finne ut hvorfor internettet ikke fungerer, og hvordan du kan løse dette problemet. I all hovedsak må vi benytte elimineringsmetoden for å lokalisere problemet.
Dersom du har internettproblemer, kan dette enten skyldes problemer fra leverandør eller problemer hjemme hos deg. Leverandøren har ansvar for å levere internett til deg frem til første stikkontakt, og videre derfra er det du som har ansvar for utstyret. Unntaket for dette er dersom du leier utstyr av leverandøren.
Her må du sjekke med din leverandør hva som gjelder for ditt kundeforhold, og hvem som har ansvaret for utstyret dersom det er her problemet ligger. For å finne ut hvor problemet ligger kan du teste å koble en PC til internett med kabel direkte fra modem. Dersom du da fortsatt ikke har signal, ligger feilen hos leverandør.
Dersom feilen skyldes leverandør, må du kontakte kundeservice og be om hjelp til å feilsøke linjen. De kommer da til å be deg om å trekke ut støpselet fra modemet og la dette være ute i omtrent et minutt slik at modemet får tømt seg helt for strøm før det startes opp igjen.
De vil da også gjøre tester på linjen for å se om de kan finne ut hvor feilen har oppstått, og om det er meldt inn feil i området. Dersom det allerede er meldt feil i området vil det allerede være bestilt montører til stedet, og man må vente tålmodig til feilen er rettet.
Dersom det derimot ikke er meldt noen felles feil vil det være nødvendig å sette en tekniker på saken. Alt dette gjøres via kundeservice.
Dersom alt er i orden med linjen frem til modemet, og du har kontakt med internett via en internettkabel kan det være utstyret det er noe galt med. I dag har man gjerne mye forskjellig utstyr koblet til modemet, og dette kan se veldig forskjellig ut fra hjem til hjem. Først bør du forsøke å ta ut strømmen på modemet, vente i opptil et minutt og sette inn strømmen igjen.
Modemet vil nå starte opp igjen, og enkelte modem trenger opptil 10 minutter før de er klare til bruk igjen. Når alle lampene lyser stabilt, kan du forsøke å koble deg på nett igjen.
Dersom du fortsatt ikke har nett bør du forsøke å koble fra alt utstyret som er koblet til modemet. På denne måten kan du forsøke å sette inn en og en ledning (husk på hvor de stod slik at du setter dem inn igjen på rett sted!).
Dersom du bruker et maskenett som Google Nest Wifi eller en annen form for maskenett kan du forsøke å åpne appen, og sjekke tilkoblingen til de forskjellige ruterne. Dersom en av dem har dårlig signal kan du følge instruksjonene i appen for å få denne på nett igjen.
Når du har gått gjennom disse stegene, og fortsatt opplever problemer er det på tide å teste med annet utstyr.
Forsøk å bytte ut en og en kabel, skru av eventuelle antenner og sørg for at de er montert skikkelig når de skrus på igjen. En veldig vanlig feil er også at modem blir ødelagt i tordenvær, så det kan hende at dette må byttes ut. I slike tilfeller der utstyret er årsaken til problemet bør du kontakte kundeservice til din leverandør for å finne ut om dette dekkes av garanti, eller om du må skaffe nytt utstyr selv.
Internettproblemer betyr ikke alltid at man ikke har nett overhode. Det kan også bety at man har svært dårlig hastighet, og dette er også et stort problem for mange som bruker nettet til å strømme TV, spille og surfe. Man kan ofte se på modemet om det er internett inn til selve boksen, og dette er ofte synlig ved at alle lamper lyser grønt.
Dersom dette ikke er tilfelle, og man ser en rød lampe på modemet bør man gå tilbake noen steg og følge instruksjonene ovenfor. Dersom dette ikke fungerer bør man kontakte kundeservice og få hjelp til feilsøkingen.
Skulle alt være i orden med selve tilkoblingen, kan man forsøke å teste hastigheten på internettet. Dette kan man gjøre både via smarttelefon eller PC. På en smarttelefon kan man laste ned en app for som for eksempel Speedtest, eller man kan sjekke hastigheten på maskenettet gjennom leverandørens app (som for eksempel Google Home). Hvis du vil teste ut internett hastigheten din kan du bruke vår tjeneste (Hastighetstest / Speedtest)
Resultatene som kommer opp på disse testene vil fortelle mye om tilkoblingen mellom enheten du tester med og internettet. Dette vil ikke nødvendigvis fortelle hvor feilen ligger, men den vil antyde om det finnes et problem eller ikke. Resultatene du vil få opp vil benevnes med «ping», «nedlastingshastighet» og «opplastingshastighet».
Måleenheten som brukes er Mbit/s (megabit per sekund). Dette er samme benevnelsen du finner på internettabonnementet ditt. Dersom du abonnerer på en fiberlinje med 300/300 Mbit/s, skal du ha omtrentlig dette resultatet på testene du gjør. Dette vil si at på en 300/300 linje, skal du ha både 300 Mbit/s i nedlastingshastighet og 300 Mbit/s i opplastingshastighet.
Skulle du på en hastighetstest se at hastigheten er betydelig lavere enn det du abonnerer på, eller kanskje helt ned i null vil du få en tydelig indikator på at noe er galt.
Da bør du gå tilbake til første steget med å lokalisere problemet. Ved å koble en PC med kabel direkte inn i modemet, og forsøke å gjøre en ny hastighetstest vil du kunne se om problemet ligger hos leverandør eller i ditt utstyr. Dersom hastigheten er normal når du tester med kabel betyr det at feilsøkingen må fortsette på utstyret ditt. Dersom testene er like dårlige når du tester med kabel må du kontakte kundeservice.
Send meg en e-post med pengebesparende tilbud og eksperttips
Les mer om Personvern