Innholdsfortegnelse

Trådløst bredbånd problemer? Slik løser du dem

Opplever du at internettet hakker, er tregt eller ikke fungerer i det hele tatt? Enten du er på hytta, i båten, hjemme eller på campingtur, kan trådløst bredbånd by på utfordringer. Heldigvis finnes det enkle grep du kan ta for å løse de fleste problemer selv. Her får du en detaljert guide til hvordan du kan optimalisere nettverket ditt og slippe unødvendige frustrasjoner.

Les mer

DEL:

1. Sjekk om det er driftsmeldinger i ditt område

Trådløst bredbånd problemer

Det første du bør gjøre er å finne ut om problemet ligger hos deg eller hos leverandøren. Driftsmeldinger gir oversikt over kjente feil i nettverket som kan påvirke deg, og kan spare deg for mye tid og bryderi.

Slik sjekker du:

  • Gå til nettsiden til bredbåndsleverandøren din.

  • Skriv inn adressen din i feltet for driftsmeldinger.

  • Hvis det er kjente problemer, er det lite du kan gjøre annet enn å vente på at de blir løst.

Ekstra tips: Noen leverandører tilbyr varslingstjenester via SMS eller e-post. Meld deg på disse for å få beskjed med en gang det oppstår problemer. Selv om problemer med trådløst bredbånd er kjedelig, kan du i det minste være forberedt om du får beskjed før det viktige møtet med sjefen når du har «hjemmekontor» i campingvogna.

Les også: Trådløst bredbånd eller fibernett?

2. Restart ruteren

Hvis du noensinne har ringt kundeservice på grunn av problemer med nettet, enten det er trådløst eller ikke, har du sikkert hørt dette før. Men faktum er at en restart av ruteren kan gjøre underverker når du har problemer med nettet. I likhet med annen teknologi, kan også ruteren henge seg opp av og til. Det kan også ha oppstått problemer som ruteren ikke har registrert som løst.

Slik gjør du det:

  • Trekk ut strømkabelen fra ruteren.

  • Vent i minst 30 sekunder før du kobler den til igjen.

  • Slå ruteren på og vent til den har startet opp helt før du prøver å koble til internett. Rutere har en tendens til å være riktig så trege under oppstart, så her må du være litt tålmodig.

3. Flytt antennen for bedre signal

Det kan være to gode grunner til å flytte antennen som leverer trådløst bredbånd hvis du har problemer med nettet.

Den første har å gjøre med mobildekningen der du er. Om ruteren og antennen ikke har full dekning på 5G-nettet, vil du ofte merke at ting går tregere. I så fall kan det hjelpe å sette antennen et sted hvor den får bedre kontakt med basestasjonen, beste tipset er å montere fast på hus/hytte veggen i retning mot nærmeste basestasjon.

I likhet med at basestasjonen sender signaler til antennen din som igjen sender signalet til ruteren, sender ruteren disse videre til enhetene dine. Dette gjør den i alle retninger, og problemer kan oppstå hvis du har vegger eller andre elektriske enheter som forstyrrer signalene.

Avstand er også viktig i så måte – og vil du ha best mulig signal bør du være så nært ruteren som mulig.

Slik finner du best plassering:

  • Plasser antennen høyt og fritt, gjerne ved kjøkkenvinduet hvor den har litt spillerom rundt seg, eller fastmontert på tak eller eiendommens vegg.

  • Unngå å plassere den nær store metallobjekter, mikrobølgeovner osv.

  • Sentrer ruteren i boligen for best mulig dekning i alle rom. Om du bare bruker nettet i ett rom, lønner det seg også å gi ruteren sitt faste hjem der.

Tips til hytta eller båten: Hvis du bruker trådløst bredbånd på hytta eller i båten, kan det være lurt å plassere ruteren i et vindu som vender mot nærmeste basestasjon.

Hva er best, mobilt bredbånd eller trådløst bredbånd? Les guiden trådløst bredbånd VS mobilt bredbånd

4. Test internett med en kabel

Mange tenker på WiFi og Internett som det samme, men det er ikke tilfellet. WiFi er ganske enkelt teknologien som lar deg koble til ruteren trådløst. Fordi signalene sendes uten kabel, kan de også bli tregere og mer ustabile enn hvis du bruker en skikkelig Ethernet-kabel. For de fleste er dette upraktisk, med mindre du har en stasjonær PC.

Det kan likevel være genialt for å feilsøke hvor problemet ligger: er det WiFien som er problemet, eller tilkoblingen til Internett? Om problemene løser seg med en gang du bruker en kabel, vet du at problemet er med WiFi. Om så er tilfellet, kan det hjelpe med en WiFi-forsterker eller et mesh-nettverk som gir bedre og mer stabil dekning. Ta også en speedtest for å se om det er noe annet som kan skape problemet.

5. Oppdater programvaren på ruteren

Rutere trenger jevnlige oppdateringer for å fungere optimalt. Ny programvare kan fikse feil og forbedre ytelsen. Ofte gjøres dette automatisk på moderne rutere, men det er ikke alltid tilfellet. Før du gjør endringer i programvaren på ruteren, bør du alltid sjekke med leverandøren din først. Det kan nemlig føre til flere problemer om du gjør noe feil.

Hvis det er mulig for deg som kunde å oppdatere programvaren, kan du som regel gjøre dette i ruterens admin-grensesnitt. Dette finner du som regel ved å skrive inn 192.168.0.1 som adresse i en nettleser. Adressen kan variere fra ruter til ruter.

Brukernavn og passord, samt hvilken adresse du trenger for å komme deg inn på ruteren, finner du som regel i brukermanualen som fulgte med. Usikker på hvordan dette steget skal gjøres? Ring heller kundeservice for direkte hjelp.

Sjekk også ut billig trådløst bredbånd hvis du er nysgjerrig på de billigste avtalene.

6. Sjekk antall tilkoblede enheter

Om hele familien skal koble seg på ruteren samtidig for å streame, spille eller jobbe, kan alle møte på samme flaskehals: en overbelastet ruter og et nett som ikke har nok båndbredde til å dekke alle på en gang.

Om du har gått for en veldig billig ruter, kan også dette spille en rolle: de har ofte lavere kapasitet til å takle flere enheter samtidig. Derfor bør man ikke kun se på pris når abonnement og ruter skal velges.

Slik får du oversikt:

  • Logg inn på ruteren som anvist over og sjekk oversikten over tilkoblede enheter.

  • Koble fra enheter du ikke bruker aktivt. Du kan også gjøre dette ved å slå av WiFi på enheter du ikke bruker i øyeblikket, eller be poden slutte å laste ned det spillet de har gledet seg til i hele høst (men sistnevnte anbefales i så fall bare som en nødløsning, hvis du setter pris på husfreden).

  • Om du vet at mange skal bruke nettet samtidig, kommer trådløst bredbånd ofte med en stor fordel over mobilt bredbånd: du kan betale mer for økt hastighet, nøyaktig slik du kan med fibernett.

7. Forbedre signalet med en forsterker

Dårlig dekning i enkelte rom eller på uteplassen? En WiFi-forsterker kan utvide rekkevidden til nettverket ditt. For en liten bolig som bare sliter litt med WiFi-dekningen i ett rom, kan en liten forsterker være nok. Disse får du kjøpt relativt billig.

Plasser forsterkeren et sted der dekningen er god, men nærmere området som har dårlig dekning enn ruteren din. Et enda bedre alternativ er å koble en Ethernet-kabel mellom ruteren og forsterkeren – da får den maksimal ytelse.

Om huset eller hytta er stor, bør du heller gå for et Mesh-nettverk. Den store fordelen med Mesh er at det gir en sømløs dekning gjennom hele huset ved å bruke flere noder som samarbeider. Enhetene dine kobler seg da på den noden som til enhver tid har best dekning.

8. Når alt annet feiler: Nullstill ruteren

En fabrikkreset kan løse dypere problemer ved å tilbakestille ruteren til standardinnstillingene. Dette er imidlertid risikabelt, fordi det også kan slette ting som brukernavn og passord som lar ruteren koble seg opp mot mobilnettet. Derfor bør du ikke prøve dette uten å snakke med leverandøren først.

Slik gjør du det:

  • Finn reset-knappen på ruteren (ofte en liten knapp på baksiden, gjerne gjemt inne i et lite hull som krever en nål for å trykkes inn).

  • Hold den inne i 10-20 sekunder.

  • Vent til ruteren har restartet og sett opp nettverket på nytt.

Viktig: Etter en nullstilling må du konfigurere nettverket igjen, inkludert å sette nytt nettverksnavn og passord. Igjen: dette bør du kun gjøre i samråd med leverandøren. 

9. Kontakt leverandøren din

Hvis du har prøvd alle de ovennevnte punktene uten hell, kan problemet ligge utenfor din kontroll. Leverandøren har tilgang til avansert feilsøking og kan sende en tekniker ved behov. Når du ringer kundeservice bør du være i nærheten av ruteren, og ha abonnementsnummer eller telefonnummeret knyttet til kundeforholdet klart.

Det første kundeservice trolig ber deg om, er å restarte ruteren. Derfor er det liten vits i å ringe før du har prøvd dette.Mange leverandører tilbyr også fjernhjelp, der de kan logge seg inn på ruteren din og se hva som er galt.

Ekstra tips for trådløst bredbånd

Mange leverandører av trådløst bredbånd har fastmontert mottaker på veggen. Noen av disse er laget spesifikt for å stå utendørs. Det bør de også gjøre, for hvis mulig, gir dette best signal da det ikke er en vegg mellom antenne og basestasjon.

Problemer med trådløst bredbånd kan være frustrerende, men ofte er løsningen nærmere enn du tror. Med disse trinnene kan du feilsøke og optimalisere nettverket med ditt trådløse bredbånd selv.

Få tilbud på bredbånd
Gratis og uforpliktende
Få tilbud